Warning: Trying to access array offset on false in /home/bestofrally/ftp/wordpress/wp-content/themes/newstube/functions.php on line 1784
Dakar 2024 na półmetku. Eryk Goczał zdyskwalifikowany
➢ W trakcie sześciu etapów i w sumie ośmiu dni rajdu, w tym prologu w Al Ula, 46. edycja Dakaru była prawdziwym rollercoasterem emocji, pełnym zwycięstw, porażek, dramatów, zwrotów akcji, powrotów i niespodzianek na wydmach i bezdrożach Arabii Saudyjskiej. Kulminacja pierwszego tygodnia, zupełnie nowy format 48H Chrono, zabrał zawodników na pustynię Empty Quarter i spełnił obietnicę: po starciu z wydmami nastąpiła zmiana na czele w niemal wszystkich kategoriach przed dniem odpoczynku w Rijadzie.
➢ Dakar dotarł do półmetka, przed kolejnymi 2384 km odcinków specjalnych wiodącymi po równie zróżnicowanych terenach. Zawodnicy w drodze powrotnej do Yanbu będą walczyć o zwycięstwo: wśród motocyklistów ton nadają Ricky Brabec i jego koledzy z Hondy, w stawce samochodowej Audi Carlosa Sainza i Mattiasa Ekströma będą uciekać przed Sébastienem Loebem, Mitch Guthrie jest liderem klasy Challenger, prowadzący w SSV Yasir Seaidan daje radość Saudyjczykom po stracie Yazeeda Al-Rajhi, a Martin Macík wjechał do Rijadu jako król ciężarówek. Sędziowie wykluczyli z rajdu prowadzących w klasie Challenger Eryka Goczała i Oriola Menę oraz zajmujących szóstą lokatę Michała Goczała i Szymona Gospodarczyka. Rajd zakończył się też dla Macieja Giemzy.
➢ Pierwszą połowę rajdu ukończyło 291 z 330 startujących pojazdów, w tym 111 motocykli (na 122), 8 quadów (na 10) w stawce FIM; oraz 59 samochodów Ultimate (z 70), 40 pojazdów Challenger (z 42), 30 pojazdów SSV (z 36), 3 samochody seryjne (z 3) i 40 ciężarówek (z 47).
➢ Hiszpan Carlos Santaolalla prowadzi w rajdzie na regularność Dakar Classic.
MOTOCYKLE: HONDA NA PROWADZENIU
Cztery lata temu Ricky Brabec wygrał Dakar, odnosząc po drodze dwa zwycięstwa etapowe. Czy sięgnie po swoją drugą wygraną? Od pierwszego dnia Amerykanin utrzymuje się w pierwszej trójce, a po piątym objął prowadzenie. Jednak niespełna minuta przewagi nad Rossem Branchem to bardzo niewiele. Trzecie miejsce zajmuje Adrien van Beveren, a czołowąpiątkę uzupełniają Nacho Cornejo i Toby Price. Niestety, do półmetka rajdu nie dotarł jedyny polski motocyklista startujący w klasie RallyGP, Maciej Giemza. Rozpoczął rajd od 25. miejsca na prologu w całej stawce FIM. Po pięciu etapach zajmował 29. pozycję w całej klasyfikacji FIM i 16. w RallyGP. Z dalszej walki wyeliminowała go kontuzja nadgarstka po niefortunnym skoku na jednej z wydm Empty Quarter tuż przed przerwą.
W Rally 2 Jean-Loup Lepan objął prowadzenie po szóstym etapie. Wcześniej liderem był przez pięć etapów jego rodak, Romain Dumontier, ale brak paliwa na szóstym oesie przypłacił utratą pozycji. Podium klasy uzupełnia Hindus Harith Noah. W grze jest nadal dwóch Polaków. Konrad Dąbrowski rozpoczął rajd od 30. miejsca na prologu i aż do piątego etapu systematycznie piął się w górę. Tu dopadły go problemy z motocyklem, skutkujące spadkiem w generalce na 50. miejsce. Na szóstym etapie częściowo je odrobił, awansując na 32. pozycję w generalce i 20. w Rally 2. Z kolei już na pierwszym etapie debiutujący w Dakarze Bartłomiej Tabin miał dość poważną wywrotkę, ale późniejsza dobra jazda pozwoliła awansować z każdym dniem. Na czwartym etapie miał awarię, a dwa kolejne odcinki dały mu dalszy awans. Na półmetku rajdu znajduje się na 60. miejscu w całej stawce motocyklowej i 42. w Rally 2.
QUADY: POJEDYNEK GIGANTÓW
Manuel Andújar i Alexandre Giroud, dwaj zwycięzcy trzech poprzednich edycji, znani są z tego, że muszą się rozkręcić. Rozgrzewka Francuza trwała nieco dłużej niż Argentyńczyka. Podczas gdy dwaj mistrzowie nabrali rozpędu, na scenę wkroczył Brazylijczyk Marcelo Medeiros, przejmując kontrolę na pierwszych dwóch etapach. Andújar przypuścił atak na czwartym etapie, zapewniając sobie zwycięstwo etapowe i prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Andújar jest 20 minut przed Giroud i 45 minut przed Medeirosem.
ULTIMATE: W KOŃCU AUDI
Czołówka klasy Ultimate tasowała się przez cały pierwszy tydzień rajdu, a praktycznie każdy etap miał innego zwycięzcę. Faworyci popełniali też liczne i kosztowne błędy. Na pierwszej części etapu 48h Chrono odpadł z rajdu dotychczasowy lider, Yazeed Al-Rajhi, a dzień później urwane koło praktycznie wykluczyło z walki o wygraną głównego faworyta, Nassera Al-Attiyah. Z trudów pierwszej połowy rajdu obronną ręką wyszły dwa Audi, których załogi znajdują się na czele klasyfikacji – prowadzi Carlos Sainz przed Mattiasem Ekströmem. Za nimi jednak z niewielką stratą jest Sébastien Loeb. Szans na dobry wynik niestety nie ma już Krzysztof Hołowczyc, jadący ze swoim wiernym pilotem Łukaszem Kurzeją. Polska załoga na drugim etapie urwała koło, a na pierwszej części szóstego zatrzymała ich awaria sprzęgła. Choć straty czasowe są duże, polski duet będzie kontynuował jazdę. Nie rezygnują też Magdalena Zając i Jacek Czachor, choć ich także na szóstym etapie dotknęła awaria, nie pozwalająca im ukończyć oesu. Celem tej załogi jest meta, do której chcą dotrzeć mimo trudów na trasie.
CHALLENGER: ERYK GOCZAŁ ZDYSKWALIFIKOWANY!
To prawdziwy cios dla polskich kibiców! Nie mający sobie równych w klasie Challenger Eryk Goczał został pozbawiony bardzo realnej szansy na swoje drugie dakarowe zwycięstwo. Młody Polak, jadący z hiszpańskim pilotem Oriolem Meną, wygrał pięć z sześciu etapów i prolog, nie oddając ani na chwilę prowadzenia w rajdzie. Podczas inspekcji technicznej w dniu przerwy dopatrzono się w ich Taurusie niezgodnego z regulaminem sprzęgła. Taki sam los spotkał drugą z załóg Energylandia Rally Team – Michała Goczała i Szymona Gospodarczyka. Ten duet, po kłopotach na trzecim etapie, błyskawicznie odrabiał straty, a na półmetku rajdu zajmował 6. miejsce. Nie wiadomo, jaki los czeka najstarszego z klanu Goczałów, Marka i jego pilota Macieja Martona. Nie ukończyli oni szóstego etapu z powodu awarii i nie jest pewne, czy pojadą dalej. Po dyskwalifikacji Eryka, na czele stawki znalazł się Mitch Guthrie, wiceliderką została Cristina Gutierrez, a trzeci jest dakarowy weteran „Chaleco” Lopez.
SSV: GRA O TRON
Przed rajdem trudno było wskazać faworyta klasy SSV, a pierwsza połowa Dakaru potwierdziła, że walka o zwycięstwo będzie bardzo zacięta. Zdawało się, że największe szanse będzie miał doświadczony Gerard Farrés, który prowadził po pięciu etapach. Na szóstym etapie Hiszpan rolował, zwalniając pozycję lidera reprezentantowi gospodarzy Yasirowi Seaidanowi. Wiceliderką klasy SSV jest natomiast debiutująca w Dakarze Sara Price. Trzeci stopień podium należy do Xaviera de Soultrait. Dobre tempo pokazali startujący w Dakarze po raz pierwszy Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar z zespołu Overlimit. Notowali czasy w połowie stawki, jednak nie ma to odzwierciedlenia w wynikach z powodu problemów z pojazdem. Te objawiły się na dojazdówce do trzeciego etapu, uniemożliwiając im start do oesu. Powtórzyły się następnego dnia, więc zespół podjął decyzję o wymianie silnika. To się opłaciło, bo nie dość, że mogli powrócić na trasę, to całkiem nieźle poradzili sobie z dwoma kolejnymi etapami, a w generalce znajdują się obecnie na 29. miejscu.
CIĘŻARÓWKI: CZESI KONTRA HOLENDRZY, DRUGIE STARCIE
4:3 – taki po sześciu etapach jest wynik walki pomiędzy Holendrami i Czechami w kategorii ciężarówek. Janus Van Kasteren, który w załodze ma polskiego mechanika Darka Rodewalda, wygrał cztery etapy (w tym prolog), zaś trzy zwycięstwa etapowe zdobył Martin Macík. Początkowo nikt nie był w stanie zagrozić Holendrowi, nawet jego główny rywal, Aleš Loprais – aż do szóstego etapu. Tu Loprais stracił na wydmach godzinę, a Van Kasteren prawie trzy razy tyle. Tymczasem Macík z nawiązką odrobił 45-minutową stratę z czwartego etapu i zwycięstwem etapowym przypieczętował przejęcie fotela lidera. Loprais, zajmujący 2. miejsce, traci do niego 1h 16’, a zajmujący trzeci stopień podium Mitchel van den Brink niemal 1h 50”.
DAKAR CLASSIC: HISZPAŃSKI POWRÓT
Dzień odpoczynku nie mógł nadejść w lepszym momencie dla Ondřeja Klymčiwa, którego Škoda na szóstym etapie zaczęła tracić olej… i punkty. Startując do etapu Czech znajdował się na czele klasyfikacji, przed Carlosem Santaolallą, którego zdetronizował zaledwie dzień wcześniej. Ci dwaj kierowcy walczą pomiędzy sobą dosłownie o każdy punkt! Po kłopotach Czecha, Hiszpan powrócił na prowadzenie z zapasem 56 punktów. Na trzecim miejscu, ze stratą 190 punktów, znajduje się Włoch Paolo Bedeschi. W komplecie w stolicy Arabii Saudyjskiej zameldowały się debiutujące w Dakar Classic polskie załogi. Najwyżej sklasyfikowani są Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński w Toyocie, zajmujący 19. pozycję. Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka w Porsche 924 plasują się na 39. miejscu, a ich koledzy z zespołu – bracia Łukasz i Michał Zoll w bliźniaczym Porsche – na 59. 71. pozycję zajmują Dominik Ben i Katarzyna Malicka w Suzuki.
W2RC: MISTRZOWIE POD PRESJĄ
Dakar otwiera sezon W2RC, składający się w tym roku z 5 rund, ale tylko tu jest więcej, niż 5 etapów, a w związku z tym można zdobyć najwięcej punktów. Choć zawodnicy mają za sobą już połowę rajdu, do wzięcia wciąż pozostają punkty za kolejne 6 etapów, a także za ostateczne pozycje w rajdzie. Wśród motocykli z klasy RallyGP podium podzieliły między siebie Monster Energy Honda i Hero MotoSports. Liderem mistrzostw jest aktualnie Ricky Brabec (Honda) przed Rossem Branchem (Hero) i Adrienem Van Beverenem (Honda). W Rally 2 obrońca tytułu Romain Dumontier już w pierwszym tygodniu znalazł się na czele, zanim inny Francuz Jean-Loup Lepan zepchnął go z fotela lidera. Tymczasowe podium uzupełnia Paolo Lucci. W rywalizacji quadów urzędujący mistrz świata, Laisvydas Kancius, jest daleko w tyle za dwoma zwycięzcami Dakaru, Manuelem Andújarem i Alexandre Giroud. Podwójny mistrz świata w kategorii samochodów Nasser Al-Attiyah nie ma już szans na zwycięstwo w Dakarze, ale jedzie dalej, walcząc o punkty za kolejne etapy. Na czele jest debiutujące w W2RC Audi, z Carlosem Sainzem w roli lidera i Mattiasem Ekströmem tuż za nim, zaś podium uzupełnia Lucas Moraes w Toyocie. W klasie Challenger, po dyskwalifikacji Eryka Goczała, prowadzi Mitch Guthrie przed Austinem Jonesem. W kategorii SSV liderem jest Yasir Seaidan, a za nim znajdują się Sara Price i João Ferreira.
Więcej informacji: www.dakar.com
źródło: motosport.pzm.pl
foto: https://www.facebook.com/GoczalEryk