1. Home
  2. Aktualności
  3. Zmiany w Amatorskich Imprezach Samochodowych i Rajdach Okręgowych 
Zmiany w Amatorskich Imprezach Samochodowych i Rajdach Okręgowych 

Zmiany w Amatorskich Imprezach Samochodowych i Rajdach Okręgowych 

0

W sezonie 2025 i 2026 nastąpią kluczowe zmiany dla uczestników Amatorskich Imprez Samochodowych. Przede wszystkim z uwagi na zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym kierowca samochodu rajdowego musi posiadać licencję Polskiego Związku Motorowego. Z tego względu nie jest możliwa kontynuacja rywalizacji w Super KJS, które zostają zastąpione wariantem Rajdu Okręgowego – Mini Rajdem Okręgowym (Mini RO). Mini RO charakteryzuje się następującymi wymaganiami odnośnie licencji PZM, samochodu oraz wyposażenia bezpieczeństwa osobistego:

  • Wyłącznie kierowca musi posiadać licencję PZM, w przypadku pilota przez najbliższe dwa sezony jest to opcjonalne. Natomiast jeżeli pilot nie posiada licencji PZM, to nie może prowadzić samochodu rajdowego.
  • Samochody o pojemności przeliczeniowej silnika do 2000 cm3 będą musiały spełnić te same wymagania odnośnie wyposażenia bezpieczeństwa jakie obowiązywały je w Super KJS.
  • Wyposażenie bezpieczeństwa osobistego załogi w przypadku samochodów o pojemności przeliczeniowej silnika do 2000 cm3 również będzie takie samo jak w Super KJS.
  • W przypadku samochodów o pojemności przeliczeniowej powyżej 2000 cm3 w przypadku wyposażenia bezpieczeństwa samochodu oraz osobistego załogi obowiązują wymogi Rajdu Okręgowego (nie Mini RO).
  • Samochody będą mogły uzyskać dwuczęściowy KSS PZM uprawniający do przejścia procedury dopuszczenia samochodu rajdowego do ruchu drogowego.
  • Długość Odcinka Specjalnego zostaje wydłużona do 5 km, a całego rajdu do 30 km.

Pozostałe warianty Amatorskich Imprez Samochodowych również zostaną zmodyfikowane zgodnie ze zmianami w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym

KJS jest pierwszym krokiem w poznaniu zasad obowiązujących w rajdach samochodowych, przez co w ich przypadku obligatoryjna jest organizacja odcinków dojazdowych po drogach publicznych. Od sezonu 2026 w KJS rywalizować będą głównie samochody seryjne, które posiadają zwykłe dopuszczenie do ruchu drogowego, przez co ich kierowcy nie muszą posiadać licencji PZM. Samochody rajdowe będą przypisane do klasyfikacji PRO (była klasa GOŚĆ) w której są wymagane licencje PZM. Należy pamiętać, że ukończenie KJS daje możliwość ubiegania się o licencję kierowcy stopnia „ND-R”, bez konieczności uczestniczenia w obowiązkowym szkoleniu praktycznym.

RODZAJE AIS

Imprezy typu Autosprint zostają podzielone na dwa warianty, tj. Sprint i Super Sprint. Sprint jest niezmienioną formą rywalizacji w stosunku do poprzednich sezonów. Zmianie ulegnie jednak od sezonu 2026 lista dopuszczonych samochodów do poszczególnych wariantów Autosprintów. W przypadku, gdy Sprint nie posiada odcinków dojazdowych po drogach publicznych, to dopuszczenie do ruchu drogowego nie jest wymagane i może zostać zastąpione Mini Książką Samochodu Sportowego (KSS) PZM, która zostanie wprowadzona w drugiej połowie sezonu 2025. Nowością od sezonu 2025 jest wydzielenie Super Sprintów, które odbywają sią na dłuższej próbie sportowej (do 5 km) i nie mogą posiadać odcinków dojazdowych po drogach publicznych. Samochody nie muszą posiadać więc dopuszczenia do ruchu drogowego, ale obowiązkowe jest już wyposażenie bezpieczeństwa jak np. klatka bezpieczeństwa. Możliwy będzie udział na podstawie Mini KSS podobnie jak w przypadku Sprintów, jednakże pojemność przeliczeniowa silników ograniczona będzie do 2000 cm3. Ponadto Super Sprint może być organizowany z Rally Sprintem, który podobnie jak Mini RO jest wariantem regulaminu Rajdów Okręgowych. W przypadku Rally Sprint nie ma ograniczeń co do pojemności przeliczeniowej silnika, natomiast konieczne jest posiadanie licencji PZM przez kierowcę. Samochody w Rally Sprint muszą spełnić takie same wymagania jakie obowiązują w Mini RO.



W sezonie 2025 zachowane zostają zasady dopuszczenia samochodów takie jak obowiązywały w sezonie 2024. Już wkrótce rozpoczną się jednak konsultacje przepisów technicznych dla samochodów seryjnych oraz amatorskich samochodów sportowych (procedura Mini KSS PZM). Celem jest wprowadzenie przejrzystych i jednoznacznych przepisów z jak najmniejszą liczbą odnośników, aby ułatwić uczestnikom przygotowanie samochodów a okręgowym Sędziom Technicznym PZM ich kontrolowanie. Od sezonu 2026 samochody dopuszczone w AIS zostaną podzielone w następujący sposób:

Do poszczególnych AIS ww. samochody zostaną dopuszczone zgodnie z poniższą tabelą, która uwzględnia wymóg posiadania:

  • dopuszczenia do ruchu drogowego przez samochód,
  • licencji PZM przez kierowcę.

Jak zostało wspomniane w przypadku AIS, które nie posiadają odcinków dojazdowych po drogach publicznych, możliwy będzie udział samochodem, który nie posiada dopuszczenia do ruchu drogowego, ale w jego zastępstwie Mini KSS PZM potwierdzający zgodność z przepisami technicznymi dla amatorskich samochodów sportowych. Mini KSS PZM zostanie wprowadzony w drugiej połowie sezonu 2025 i będzie wydawany lokalnie przez uprawnionych do tego Sędziów Technicznych PZM. Mini KSS PZM pozwoli na standaryzację wymagań technicznych odnośnie amatorskich samochodów sportowych na terenie Polski. Szacowany koszt uzyskania Mini KSS PZM wynosi na ten moment 100 zł. Należy pamiętać, że Mini KSS PZM obowiązuję wyłącznie na AIS bez odcinków dojazdowych po drogach publicznych i nie upoważnia do przejścia procedury dopuszczenia do ruchu drogowego samochodu rajdowego.

żródło: motosport.pzm.pl