Po raz pierwszy w karierze – Szejowie wygrywają Valvoline Rajd Małopolski
Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali zakończony
dziś Valvoline Rajd Małopolski – trzecią rundę sezonu mistrzostw Polski.
Za braćmi z Ustronia, z 10-sekundową stratą, finiszowali liderzy
punktacji mistrzostw – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2
evo). Trzecie miejsce na ostatnim oesie „wyrwali” Jarosław Kołtun i
Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2 evo). Najszybsza załoga drugiego
etapu imprezy w klasyfikacji generalnej straciła do Szejów blisko 25
sekund.
W Makowie Podhalańskim zakończono czwartą edycję Valvoline Rajdu
Małopolski, drugą zorganizowaną w randzie rundy mistrzostw Polski.
Zawody zaliczały się także do kalendarza FIA CEZ – Mistrzostw Strefy
Europy Centralnej. Na asfaltowych odcinkach specjalnych w Beskidzie
Makowskim rywalizowali również zawodnicy w rajdówkach historycznych (w
ramach Millers Oils HRSMP), a także uczestnicy Rajdowych Mistrzostw
Południa (RMP), a więc cyklu rajdów okręgowych.
Do rywalizacji przystąpiły łącznie 93 załogi, w tym 24 z
historycznego czempionatu i 32 zgłoszone do rundy RMP. Samochodami
najwyższej kategorii Rally2/R5 dysponowało 12 duetów.
Łączna długość trasy rajdu wynosiła 399 km. Organizatorzy przygotowali 13 odcinków specjalnych o łącznej długości 124 km.
Piątek dla braci Szejów
Harmonogram pierwszego etapu składał się z trzech oesów. Dwukrotnie
zawodnicy pokonywali odcinki Barwałd (9,72 km) i Mucharz (11,29 km), a
na zakończenie dnia zmierzyli się jeszcze na sprinterskiej próbie w
centrum Wadowic (1,35 km).
Pierwszymi liderami małopolskiej rundy RSMP zostali Zbigniew Gabryś i
Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2). Zwycięzcy OS 1 prowadzenie oddali
jednak już po kolejnej próbie. Najlepszy rezultat na pierwszym
przejeździe oesu Mucharz (OS 2) wywalczyli bracia Jarek i Marcin
Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) i awansowali na pozycję liderów.
Drugie starcie na oesie Barwałd na swoją korzyść również
rozstrzygnęli bracia – tym razem Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3
Rally2). Oes numer cztery (Mucharz) zakończył się zwycięstwem Grzegorza
Grzyba i Adama Biniędy (Skoda Fabia Rally2 evo). Aktualni mistrzowie
Polski i ubiegłoroczni triumfatorzy Valvoline Rajdu Małopolski
awansowali dzięki temu na drugie miejsce. Kolejny oesowy triumf odnieśli
na kończącym etap starciu na ulicach Wadowic.
Choć Szejowie wygrali w piątek tylko jeden odcinek specjalny, to na
pozostałych czterech plasowali się w czołowej trójce i to oni zakończyli
pierwszy etap Valvoline Rajdu Małopolski w roli liderów klasyfikacji
generalnej. Drugie miejsce należało do Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy
(+5,5 s), za którymi plasowała się kolejna rodzinna załoga – bracia
Łukasz i Tomasz Kotarbowie (+10,9 s). Pierwszą piątkę zamykały duety
Gabryś i Syty (+13,9 s), a także Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Skoda
Fabia RS Rally2, +27,7 s).
Podobnie, jak w poprzednich latach, szybko potwierdziło się jak
wymagające i zdradliwe są tutejsze trasy, nawet jeśli rywalizacja
przebiega przy stabilnej pogodzie i na suchym asfalcie. Jako pierwsi
przekonali się o tym Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2
evo). Wiceliderzy punktacji mistrzostw dachowali 800 m po starcie
odcinka Barwałd. Na szczęście wyszli z tego zdarzenia bez szwanku.
Tempo i rozsądek zwycięzców
W sobotę, podobnie jak w piątek, zawodnicy rywalizowali na suchym
asfalcie, choć miejscami musieli uważać na wilgotne fragmenty
nawierzchni. W finałowym, dłuższym etapie zaplanowano niemal 81 km
ścigania. Na ten dystans składały się po trzy przejazdy prób BTH
Stryszów (9,3 km) oraz najdłuższego w rajdzie oesu Zawoja (14,35 km), a
także dwa starcia na odcinku Maków Podhalański, który rozegrano najpierw
w krótszym (4,32 km), a następnie w dłuższym wariancie (5,45 km), jako
dodatkowo punktowany RMF FM Power Stage.
Kluczowa dla losów rywalizacji w rajdzie okazała się pierwsza
sobotnia pętla, podczas której dwa z trzech oesów wygrali bracia
Szejowie. W ten sposób liderzy zwiększyli swoją przewagę nad Grzybem i
Biniędą do 18,2 s. Z rywalizacji, po niegroźnym wypadku na oesie Maków
Podhalański, odpadli bracia Kotarbowie, zwalniając trzecią pozycję,
którą przejęli Gabryś i Syty.
Obie próby składające się na kolejną pętlę (BTH Stryszów i Zawoja)
najszybciej pokonali Kołtun i Pleskot. Szejowie utrzymali jednak tempo i
zachowali przewagę nad Grzybem i Biniędą.
Podczas finałowej sekcji Szejowie nie popełnili błędu z
ubiegłorocznej edycji Valvoline Rajdu Małopolskiego, kiedy to również
prowadzili, ale rozbili samochód na trzy oesy przed metą i zakończyli
jazdę. W końcówce zawodów pojechali rozsądnie, utrzymali prowadzenie i
wygrali trzecią rundę RSMP.
Dla 41-letniego Szei to pierwsze w karierze zwycięstwo w rundzie
mistrzostw Polski. Kierowca z Ustronia dokonał tego w swoim 37. starcie w
RSMP, 21. za kierownicą samochodu najwyższej kategorii. Na drugim
miejscu rywalizację ukończyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda, wolniejsi
od Szejów o 10 s. Grzyb stanął na podium rundy krajowego czempionatu po
raz 53. w karierze, a Binięda cieszył się z tego osiągnięcia po raz 14. W
tej statystyce lepszy od Grzyba jest jedynie Jarek Baran – pilot, który
67. razy finiszował w pierwszej trójce.
Na trzecim miejscu metę Valvoline Rajdu Małopolski osiągnęli Jarosław
Kołtun z Ireneuszem Pleskotem (+24,9 s). Najszybsza załoga drugiego
etapu zawodów awansowała na podium rzutem na taśmę – wygrywając finałową
próbę, podobnie jak dwa wcześniejsze oesy. Czwartym miejscem zadowolić
musieli się Gabryś i Syty (+25,2 s), którym do obronienia się przed
atakiem rywali zabrakło 0,3 s. Czołową piątkę zamknęli Łukasz
Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +58,3 s).
Z największą liczbą wygranych oesów ściganie zakończył Kołtun –
najszybszy na pięciu próbach. Trzy odcinki zapisał na swoje konto Szeja,
a po dwa wygrali Grzyb i Gabryś.
Prawo serii Sobczaka, Kowalczyka i Laskowskiego
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) 11 z 13 oesów
wygrali Jacek Sobczak i Michał Marczewski. Na dystansie 124 km załoga
Porsche 911 GT3 wypracowała 1:17,6 s przewagi i wygrała trzecią z rzędu
rundę krajowego czempionatu w „ośce”, a także w klasie NAT3.
Jedynymi, którzy „wyrwali” oesowe triumfy Sobczakowi i Marczewskiemu
byli Hubert Laskowski i Michał Kuśnierz. 18-latek, jadący słabszym niż
Porsche Fordem Fiestą Rally4, pokonał rywala na ulicach Wadowic, a także
na kończącym zawody RMF FM Power Stage Maków Podhalański. Laskowski i
Kuśnierz zakończyli Valvoline Rajd Małopolski na drugim miejscu w
klasyfikacji 2WD i po raz trzeci z rzędu wygrali zmagania w klasie 4.
Również po trzecim z rzędu triumfie w swojej kategorii, na
prowadzeniu w punktacji klasy 3 umocnili się Hubert Kowalczyk i Jarek
Hryniuk. Jadący Renault Clio Rally3 zawodnicy odnieśli przekonujące
zwycięstwo na oesach Valvoline Rajdu Małopolski, pokonując najbliższych
rywali o ponad cztery minuty.
Szymon Talik i Michał Trela (Subaru Impreza STi) zgarnęli komplet
punktów w klasie NAT2. Z kolei w kategorii NAT4 pewnie zwycięstwo
odnieśli Łukasz i Katarzyna Papaj (Renault Clio III Sport). Adam Rachwał
i Sławomir Leja (Peugeot 208 R2) okazali się najlepsi w rywalizacji w
klasie 4R2.
Grzyb nadal liderem
Na RMF FM Power Stage Maków Podhalański – ostatnim, dodatkowo
punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobył
Kołtun. Za nim uplasowali się Grzyb (4 pkt), Gabryś (3 pkt), Szeja (2
pkt) oraz Matulka (1 pkt).
Pierwsze miejsce w punktacji RSMP utrzymali Grzyb i Binięda (89 pkt).
Triumf w Valvoline Rajdzie Małopolski dał Szejom awans na pozycję
wiceliderów cyklu (79 pkt). Za nimi plasują się Gabryś/Syty (56 pkt),
Matulka i Dymurski (53 pkt) oraz Sobczak z Marczewskim (41 pkt).
W klasyfikacji 2WD, po zdobyciu w trzech pierwszych rundach 103 na
105 możliwych punktów, prowadzą Sobczak z Marczewskim. Kolejne miejsca
zajmują Laskowski/Kuśnierz (85 pkt) oraz Chorbiński/Kielar (73 pkt).
Kolejną rundą RSMP będzie 50. edycja Rajdu Koszyc. W drugim
największym mieście Słowacji uczestnicy mistrzostw Polski stawią się w
weekend 13-14 lipca.
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa:
1. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) 01:13:19.4 s
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally 2 Evo) +00:10 s
3. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +00:24.9 s
4. Gabryś/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +00:25.2 s
5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +00:58.3 s
6. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +02:52.1 s
7. Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) +03:55.2 s
8. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) +04:09.7 s
9. Chorbiński/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +05:11.3 s
10. Świder/Borycki (Ford Fiesta Rally4) +05:57.3 s
RSMP 2024 – punktacja po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 3/7):
1. Grzyb/Binięda 89 pkt
2. Szeja/Szeja 79 pkt
3. Gabryś/Syty 56 pkt
4. Matulka/Dymurski 53 pkt
5. Sobczak/Marczewski 41 pkt
6. Kołtun/Pleskot 41 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 41 pkt
8. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
9. Kotarba/Kotarba 32 pkt
10. Kowalczyk/Hryniuk 31 pkt
RSMP 2024 – punktacja 2WD po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 3/7):
1. Sobczak/Marczewski 103 pkt
2. Laskowski/Kuśnierz 85 pkt
3. Chorbiński/Kielar 73 pkt
4. Gazda/Mikuliszyn 53 pkt
5. Świder/Borycki 40 pkt