1. Home
  2. Aktualności
  3. Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety
Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety

Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety

0

Aktualni mistrzowie Polski – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) byli najszybsi w zakończonym dziś Rajdzie Nadwiślańskim, drugiej rundzie sezonu mistrzostw Polski. Dzięki temu wynikowi Grzyb z Biniędą objęli prowadzenie w punktacji RSMP. Drugie miejsce i życiowy wynik w rundzie krajowego czempionatu wywalczył Jakub Matulka, pilotowany przez Daniela Dymurskiego (Skoda Fabia Rally2 evo, +26,2 s). Na trzeciej pozycji metę w Puławach osiągnęli bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo, +30,6 s).

Rajd Nadwiślański rozegrano po raz dziewiąty. W tym roku impreza wróciła do kalendarza mistrzostw Polski po trzyletniej przerwie. Po raz ostatni krajowa czołówka ścigała się na Lubelszczyźnie w sezonie 2021.

Na starcie w Puławach stawiło się 49 załóg, w tym 16 w samochodach sprzed kilku dekad, rywalizujących w ramach mistrzostw historycznych (HRSMP). Organizatorzy przygotowali trasę o łącznej długości 441 km, z czego blisko 135 km to dystans dziesięciu odcinków specjalnych.

Rywalizację najlepiej rozpoczęli Grzyb i Binięda. Trzykrotny mistrz Polski objął prowadzenie już po pierwszym odcinku specjalnym. Następnie wygrał kolejne trzy próby i sobotni etap kończył z kompletem oesowych zwycięstw, jako lider klasyfikacji generalnej zawodów. Za Grzybem i Biniędą plasowali się Byśkiniewicz i Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, 11,3 s straty) oraz bracia Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo, 21,7 s za liderami).

W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) zdecydowanie prowadzili Sobczak i Marczewski (Porsche 911 GT3). Z kolei w klasie 3 pierwsze miejsce zajmowali Kowalczyk i Hryniuk (Renault Clio Rally4). Jadący drugą w karierze rundę RSMP Hubert Laskowski (Ford Fiesta Rally4, pilot: Michał Kuśnierz) przewodził rywalizacji w klasie 4.

Kluczowy dla wyników rywalizacji w czołówce Rajdu Nadwiślańskiego okazał się pierwszy niedzielny odcinek specjalny, na którym z trasy wypadli dotychczasowi wiceliderzy – Byśkiniewicz i Siatkowski. Po tej próbie Grzyb z Biniędą mieli już blisko pół minuty przewagi w klasyfikacji generalnej, więc na kolejnych oesach kontrolowali tempo i utrzymali prowadzenie do samej mety.

Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo) - Rajd Nadwiślański 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo) – Rajd Nadwiślański 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Grzyb wygrał pięć z dziesięciu odcinków specjalnych i odniósł 19 zwycięstwo w 146 starcie w rundzie mistrzostw Polski. Dla jego pilota – Adama Biniędy – to ósma wygrana w RSMP.

Matulka i Dymurski poprawili wynik z pierwszej rundy sezonu (trzecie miejsce) i uplasowali się na drugiej pozycji, tracąc 26,2 s do zwycięzców. Najniższy stopień podium zajęli bracia Szejowie (30,6 s straty). Czołową piątkę zamknęły załogi Kotarba/Wróbel (Citroen C3 Rally2, +33,5 s) i Gabryś/Syty (Skoda Fabia RS Rally2, +39,9 s).

Na Power Stage – ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobył Matulka. Na kolejnych miejscach uplasowali się Grzyb (4 pkt), Szeja (3 pkt), Kotarba (2 pkt) oraz Gabryś (1 pkt).

Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 evo) - Rajd Nadwiślański 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 evo) – Rajd Nadwiślański 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Jacek Sobczak i Michał Marczewski (Porsche 911 GT3) powtórzyli wynik z 52. Rajdu Świdnickiego – wygrali w klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) i zajęli wysokie, siódme miejsce w klasyfikacji generalnej imprezy (+2:29,6 s).

Kowalczyk i Hryniuk (Renault Clio Rally3) zdobyli komplet punktów w klasie 3, a Laskowski z Kuśnierzem (Ford Fiesta Rally4) w klasie 4.

Zwycięstwo w Puławach pozwoliło Grzybowi przejąć prowadzenie w tabeli krajowego czempionatu. W dwóch pierwszych rundach wrocławianin zgromadził 61 punktów. Za nim plasują się kolejno Matulka (52 pkt), Szeja (47 pkt) Marczyk (35 pkt) oraz Gabryś (34 pkt).

Kolejną rundą RSMP będzie Valvoline Rajd Małopolski (7-9 czerwca) w Wadowicach i Makowie Podhalańskim.

Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) - Rajd Nadwiślański 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) – Rajd Nadwiślański 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Rajd Nadwiślański 2024 – klasyfikacja końcowa:

1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:14:08.6 s
2. Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +26.2 s
3. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) +30.6 s
4. Kotarba/Wróbel (Citroen C3 Rally2) +33.5 s
5. Gabryś/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) +39.9 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +2:15.9 s
7. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +2:29.6 s
8. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 evo) +2:59.6 s
9. Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) +4:02.9 s
10. Ulanowski/Fiołek (Hyundai i20 R5) +4:10.9 s

RSMP 2024 – punktacja po 9. Rajdzie Nadwiślańskim (runda 2/7):

1. Grzyb/Binięda 61 pkt
2. Matulka/Dymurski 52 pkt
3. Szeja/Szeja 47 pkt
4. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
5. Gabryś/Syty 34 pkt
6. Kotarba/Kotarba 32 pkt
7. Sobczak/Marczewski 26 pkt
8. Byśkiniewicz/Siatkowski 24 pkt
9. Kowalczyk/Hryniuk 18 pkt
10. Kołtun/Pleskot 15 pkt

RSMP 2024 – punktacja 2WD po 9. Rajdzie Nadwiślańskim (runda 2/7):

1. Sobczak/Marczewski 70 pkt
2. Laskowski/Kuśnierz 56 pkt
3. Michał Chorbiński 48 pkt
4. Grodzki/Spentany 40 pkt
5. Gazda/Mikuliszyn 35 pkt

Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) - Rajd Nadwiślański 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) – Rajd Nadwiślański 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

źródło: rsmp.pl