Home Aktualności Rajd Ziemi Bocheńskiej 2017: Baran i Paciej zwyciężają
Rajd Ziemi Bocheńskiej 2017: Baran i Paciej zwyciężają

Rajd Ziemi Bocheńskiej 2017: Baran i Paciej zwyciężają

0

Zwycięstwo na 3 z 6 rozegranych odcinków, 25 punktów na 25 możliwych do zdobycia i niemal 30 sekund przewagi na mecie – to bilans zwycięzców Rajdu Ziemi Bocheńskiej – Piotra Barana i Michała Pacieja. Załoga biało-niebiesko-czarnej Hondy Civic bezapelacyjnie zwyciężyła w drugiej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Do 18 punktów zdobytych w Rajdzie Zamkowym, Baran i Paciej dołożyli 25 wywalczonych dziś w Bochni i objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska ze sporą, bo 18-punktową przewagą. Dla Wicemistrza Śląska z sezonu 2014 jest to piąty w karierze triumf w rundzie RSMŚl i pierwsze zwycięstwo w tym cyklu od 1016 dni. Poprzednio Baran z Paciejem byli najszybsi w 1. Rajdzie Oświęcimskim rozegranym w sierpniu 2014 roku.

Załoga Baran/Paciej objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej 5. Rajdu Ziemi Bocheńskiej już na pierwszym odcinku specjalnym i nie oddała go aż do mety na bocheńskim Rynku. Do szóstego odcinka specjalnego ich najpoważniejszymi rywalami byli Krzysztof Rybka i Michał Miklaszewski w Citroenie Saxo. Niestety na przedostatnim oesie ówcześni wiceliderzy rywalizacji wypadli z drogi, pokiereszowali swój samochód i zanotowali minutę i 21 sekund straty, co wykluczyło ich z walki o zwycięstwo w drugiej rundzie RSMŚl. Zanim to nastąpiło Rybka z Miklaszewskim wygrali OS 5, zmniejszając jednocześnie stratę do liderów do zaledwie 3,7 sekundy. Świetna i wyjątkowo skuteczna jazda Barana, w połączeniu z przygodą Rybki, a także problemami technicznymi, które trapiły Tomka Zbroję, spowodowały, że Piotr Baran przystępował do rywalizacji na finałowym odcinku specjalnym z komfortową przewagą. Lider rajdu utrzymał nerwy na wodzy i pewnie pokonał trasę próby w centrum Bochni czym przypieczętował zwycięstwo w zawodach. Dotychczasowy lider mistrzostw – Tomasz Zbroja wypadł z trasy rajdu na 4 odcinku specjalnym po tym, jak w jego Renault Clio przestało działać wspomaganie kierownicy. Załodze udało się wrócić na drogę, ale o walce o zwycięstwo czy nawet podium nie było już mowy. Życiowy wynik w 5. Rajdzie Ziemi Bocheńskiej wywalczył Maciej Sordyl (Honda Civic). Pilotowany przez Krystiana Korzeniowskiego kierowca zajął drugie miejsce. Podium uzupełnili Jerzy Smagała i Konrad Giergiel, którzy na trzecie miejsce wskoczyli rzutem na taśmę – odrabiając stratę do duetu Osiak/Kordeusz na ostatnim odcinku rajdu. Ostatecznie na mecie te dwie załogi dzieliło zaledwie 0,7 sekundy.

W klasie PPC (Puchar Peugeota i Citroena) drugie z rzędu zwycięstwo odnieśli Maciej Matysiak i Karolina Baćkowska (Citroen Saxo). Triumfatorzy tej kategorii z Rajdu Zamkowego w pokonanym polu pozostawili Mateusza Karzyńskiego z Grzegorzem Mortekiem (Peugeot 106) oraz Łukasza Godulę i Daniela Nowaka (Peugeot 106).

Klasa PCR (Puchar Cento Rally) padła łupem załogi numer 50 – Krzysztof Grzywacz/Kazimierz Gargas (Fiat Cinquecento). Zaledwie 4,5 sekundy za tym duetem uplasowali się Kajetan Tatar i Filip Kacprzyk (Fiat Seicento). Trzecia lokata przypadła Kazimierzowi Karolczakowi, któremu notatki dyktował Krzysztof Marczewski (Fiat Seicento).

Emocji i zaciętej rywalizacji nie brakowało także w klasach gość, w których ścigają się kierowcy uprawnieni do startu w zawodach wyższej rangi niż rundy RSMŚl. W kategorii gość 2WD (samochody z napędem na jedną oś) kibice obserwowali pojedynek tylnego i przedniego napędu. Tego pierwszego bronili Sławomir Strychalski i Paweł Pochroń w Nissanie 350Z. Przednionapędowym Citroenem C2 R2 Max ścigali ich Marek Bugajski i Robert Drożdż. Po dwóch pierwszych oesach liderami byli Strychalski z Pochroniem, ale na kolejnych próbach Bugajski mocno podkręcił tempo i ostatecznie zwyciężył w klasie z przewagą ponad 30 sekund. Trzecie miejsce, za Strychalskim i Pochroniem, zajęli Bolek i Gaś – triumfatorzy klasy gość 2WD z Rajdu Zamkowego. Co ciekawe, Bugajski i Drożdż okazali się także najszybszą załogą całego rajdu. Ten duet pokonał wszystkie odcinki specjalne w czasie krótszym niż wszystkie pozostałe załogi, nawet te w znacznie mocniejszych samochodach z napędem na 4 koła.

Zwycięstwo w klasie gość 4WD zapisali na swoje konto Wiesław Ingram z Magdaleną Lukas-Jurkowską (Subaru Impreza STi). 15 sekund za tym duetem finiszowali Tomasz Kuciński i Tomasz Gołębiewski (Mitsubishi Lancer Evo X), a 19,8 sekundy do zwycięzców stracili Maciej Lubiak z Tomaszem Borko – trzeci w tej klasie.

W pozostałych klasach pierwsze miejsca zajęli: „Pan Jarek” i Szymon Gospodarczyk (Łada 2105 VTFS, klasa RO Open 2WD), Janusz Han/Dariusz Han (Subaru Impreza, klasa RO Open N) oraz Tomasz Wróblewski/Radosław Banach (Peugeot 208 R2, klasa RO R). 5. Rajd Ziemi Bocheńskiej ukończyły 52 z 72 zgłoszonych załóg.

Następną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska będzie legendarny Rajd Wisły. 63. edycja tych zawodów jest zaplanowana na 22-23 września.

5. Rajd Ziemi Bocheńskiej im. Janusza Kuliga jest współfinansowany z budżetu miasta Bochnia, budżetu powiatu bocheńskiego oraz z budżetu Województwa Śląskiego. Głównym sponsorem zawodów jest firma Karcher. Patronat medialny nad imprezą objęły m.in. RMF Maxxx, Bochnianin.pl, Rajdy24.pl, TVP Katowice, Dziennik Zachodni, NaszeMiasto.pl.

Oficjalna klasyfikacja końcowa Rajdu Ziemi Bocheńskiej 2017 – 2. rundy RSMŚl. 2017:

1. Baran/Paciej (Honda Civic) 25:59,30 s.
2. Sordyl/Korzeniowski (Honda Civic) +29,2 s.
3. Smagała/Giergiel (Honda Civic) +44,9 s.
4. Osiak/Kordeusz (Honda Civic) + 45,6 s.
5. Żarłok/Piertuszka (Honda Civic) +55,0 s.
6. Matysiak/Baćkowska (Citroen Saxo) +1:04,5 s
7. Gołek/Spentany (Renault Clio) +1:06,1 s.
8. Pławecki/Trojanowski (Honda Civic) +1:07,3 s.
9. Rybka/Miklaszewski (Citroen Saxo) +1:10,3 s.
10. Karzyński/Mortek (Peugeot 106) +1:10,5 s.

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Śląska po Rajdzie Ziemi Bocheńskiej:

1. Baran/Paciej (Honda Civic) 43 pkt.
2. Zbroja/Kokoszka (Renault Clio) 25 pkt.
3. Żarłok/Piertuszka (Honda Civic) 22 pkt.
4. Smagała/Giergiel (Honda Civic) 21 pkt.
5. Sordyl/Korzeniowski (Honda Civic) 18 pkt.
6. Matysiak/Baćkowska (Citroen Saxo) 16 pkt.
7. Grela (Honda Civic) 15 pkt.
8. Osiak/Kordeusz (Honda Civic) 12 pkt.
9. Marek/Szczęsny (Honda Civic) 10 pkt.
10. Gołek/Spentany (Renault Clio) 6 pkt.

Zwycięzcy odcinków specjalnych:

OS 1 (Lipnica Murowana): Piotr Baran
OS 2 (Kamionna): wolny przejazd
OS 3 (Lipnica Murowana): Piotr Baran
OS 4 (Kamionna): Piotr Baran
OS 5 (Lipnica Murowana): Krzysztof Rybka
OS 6 (Kamionna): Tomasz Zbroja
OS7 (Bochnia): Krzysztof Rybka

Średnia prędkość zwycięzcy rajdu: 82,4 km/h
Łączny dystans: 7 odcinków specjalnych (wolny przejazd na OS2): 35,68 km

Zwycięzcy klas:

RO 1: Maciej Sordyl (Honda Civic)
RO 2: Piotr Baran (Honda Civic)

PPC: Maciej Matysiak (Citroen Saxo)
PCR: Krzysztof Grzywacz (Fiat Cinquecento)

Gość 2WD: Marek Bugajski (Citroen C2 R2)
Gość 4WD: Wiesław Ingram (Subaru Impreza)

RO Open N: Janusz Han (Mitsubishi Lancer Evo)
RO Open 2WD: “Pan Jarek” (Łada VTFS)
RO R: Tomasz Wróblewski (Peugeot 208 R2)

źródło: Rajdy24.pl